Archive for umno

PAS man lit the ‘resignation’ fuse

Tuesday May 20, 2008
PAS man lit the ‘resignation’ fuse

ALOR STAR: The man who challenged Tun Dr Mahathir Mohamad to quit Umno is actually PAS member Ismail Wan Teh.

Ismail was wearing a non-governmental organisation’s hat when he asked Dr Mahathir if he would be willing to quit Umno as a sign of protest against Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi’s leadership.

Ismail, the Kedah Citizens’ Action Group deputy chairman, asked the question based on Dr Mahathir’s call to Umno members to resign en masse as a show of no-confidence in Abdullah.

Ismail asked if Dr Mahathir were willing to quit, as it would have a major impact on Umno.

Dr Mahathir who was probably not aware that Ismail was a PAS member, said it sounded like a challenge.

“I will leave Umno until Abdullah’s leadership is ended,” he said.

Dr Mahathir, who is Umno member number 000 0001, told a press conference later that he would rejoin Umno after Abdullah had stepped down.

Ismail contested and lost the Kota Siputeh state seat in Jerlun in the recent general election.

from: TheStar.com.my (http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2008/5/20/nation/21301873&sec=nation)

Leave a comment »

Pak Lah in danger as Dr M quits party

Download Dr M quits UMNO news PDF file

PM Abdullah in danger as Mahathir quits party

KUALA LUMPUR (May 19, 2008): Former premier Tun Dr Mahathir Mohamad quit Umno today and urged others to follow suit in a move that could weaken its (Umno) hold on power and unsettle financial markets.

The still influential Mahathir, who was prime minister and leader of the United Malays National Organisation for 22 years until 2003, said he would only return to Umno after Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi quit as leader.

Mahathir, 83, had stepped up pressure for Abdullah to resign as premier after the latter led Umno and the ruling Barisan Nasional (BN) coalition to a dismal showing in the 12th General Election on March 8.

“I will write a letter to Umno headquarters to inform that I had quit the party,” Mahathir told a news conference in his home state of Kedah. He said he had lost confidence in Umno’s ability to safeguard the interest of the ethnic Malay majority.

Mahathir urged other Umno members to quit but not to join the opposition which is seeking to seize power from the ruling BN by wooing defectors.

“It’s like pulling another brick out of the crumbling wall,” said Tricia Yeoh, director of the Centre for Public Policy Studies. “Once Mahathir resigns, some others will too.”

If UMNO lawmakers quit the party and declare themselves independents, meaning no party commands a clear majority in parliament, it will send Malaysia into the political wilderness.

Umno, the backbone of the 14-party BN that has ruled since independence from Britain in 1957, holds 79 of BN’s 140 seats.

The opposition, led by former deputy premier and Mahathir’s foe, Datuk Seri Anwar Ibrahim, needs to gain just 30 seats to win a simple majority and form the government.

“Mahathir’s resignation highlighted the precarious political situation in Malaysia and could be negative to the ringgit currency,” markets consultancy 4CAST said in a commentary.

Research house Informa Global Markets (IGM) said the resignation was more likely to undermine Abdullah’s hold on the party rather than remove a thorn from the premier’s flesh.

But it added: “It is too early to determine if it will split the party, and thereby weaken Umno further, which already is facing prospect of defections.”

Mahathir announced the resignation three days after the government ordered the Attorney-General to investigate him and five others over the appointment of judges while he was in power.

Analysts said Mahathir was apparently upset over the allegations. “His departure can bring harm to Umno and weaken the PM’s leadership,” said political analyst Yahya Ismail.

Mahathir said at the weekend he was willing to be investigated and taken to court over the allegations. – Reuters

Updated: 05:58PM Mon, 19 May 2008

from: http://sun2surf.com/article.cfm?id=22451

Leave a comment »

The man who dared Dr M


2008/05/21

I’m no hero, says man who dared Dr M

By : Noor Adzman Baharuddin

addthis_pub = ‘nstonline’;


Ismail Wan Teh says he never intended to challenge Dr M to make the first move to quit Umno.

ALOR STAR: Ismail Wan Teh is regarded by some, especially Pas supporters, as a hero of sorts.


The reason, they say, is that he dared to challenge former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad to take the lead in quitting Umno after he had goaded party members to leave the party temporarily as a sign of protest against the leadership of his successor, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

But the 42-year-old Ismail, who is Jerlun Pas division deputy chairman, resented the hero tag.

“No. I never intended to challenge or dare him to make the first move,” Ismail said here yesterday.

“I have been following his statements in the newspapers and I think many people would have expected him to make such a move and that it was just a matter of timing, and I am no hero.
“Honestly, I wasn’t challenging him although he had responded by saying that he thought I was issuing him a challenge.

“I also did not ask him as a politician because the organisers had reminded us that it was an event to discuss the future of the Malays, regardless of their political affiliation.”

Ismail added that he had attended the talk, organised by the Kedah Malay Assembly Hall on Monday, representing the non-governmental organisation, Badan Bertindak Warga Darulaman.

Ismail said he wanted to hear what Dr Mahathir had to say about the future of the Malays after the 12th general election.

On Dr Mahathir’s announcement, he said it showed him as a man of his word.

from: http://www.nst.com.my/Current_News/NST/Wednesday/Frontpage/2245855/Article/index_html

Leave a comment »

Pak Lah – Why should I leave?

NST Online » Frontpage

2008/05/20

Abdullah: Why should I leave?

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, shocked that Tun Dr Mahathir Mohamad would resort to quitting Umno, reiterated that he would not succumb to pressure and step down as party president and prime minister.


“Why should I? I have work to do,” Abdullah said in response to Dr Mahathir’s demand that he resign to take sole responsibility for the election results.

“What is important now is for the party to remain calm and for members to realise they must be loyal if they want Umno to be strong and to continue with its struggle.”

Abdullah was confident the majority of members would stay with the party and support the leadership.

“I know that they care about the party. If they still love the party, they will not leave,” he told a packed press conference here yesterday.
Abdullah, however, did not deny that Dr Mahathir’s resignation could influence some Umno members to walk out with the former party president.

“Yes, it may happen because we have about three million members. But I don’t think the members of parliament will take the same action.

“If we are true Umno members, we must be patient. If a member does not want to be with Umno any more, it means the party’s spirit and struggle are no longer in him.

“If they want Umno to be strong, there would be no logic for them to leave the party,” he said.

Abdullah said he would not give in to Dr Mahathir’s long-running campaign to unseat him from the leadership of the party and country.

“I am a loyal party member who has never left the party and I will continue to fight for the party.

“Umno has contributed much to the people and our nation of many races – it all depends on us,” he said.

Dr Mahathir’s resignation would be discussed at the next party supreme council meeting but Abdullah dismissed a question on whether he would meet his predecessor.

from: http://www.nst.com.my/Current_News/NST/Tuesday/Frontpage/2244960/Article/index_html

Leave a comment »

Dr M – Hop out of BN now

  • Hop out of BN, Mahathir tells MPs
    May 21, 08 1:01pm
  • Dr Mahathir Mohamad outlines the second line of attack against Abdullah Ahmad Badawi, by urging Barisan Nasional representatives to leave the coalition ‘temporarily’.MORE
  • ‘No advantage in joining Pakatan’
    Mokhzani latest to quit Umno

from: http://malaysiakini.com/news/83186

Leave a comment »

Sanusi – Why I quit UMNO

Umno pupus tahun 2013 – Sanusi
Ahmad Lutfi Othman & Azamin Amin
Sun | Jun 01, 08 | 6:26:44 am MYT

Tan Sri Sanusi Junid memang dikenali suka berterus-terang. Walaupun sudah bersara dari politik, bekas Naib Presiden Umno ini turut mencipta kejutan bersama Tun Dr Mahathir Mohamad, apabila mengsiytihar turut keluar Umno.

Beliau tidak ragu-ragu menjangkakan Umno akan hilang kuasa sepenuhnya dalam pilihan raya akan datang jika langkah pemulihan tidak dilaksanakan sebaiknya, yakni dengan memastikan Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi meletakkan jawatan.

Beliau tidak mengambil masa lama untuk bersetuju diwawancara Harakah. Petang Ahad, 25 Mei lalu, di kediamannya, Bangsar, Sanusi berbicara panjang bersama Ketua Pengarang, AHMAD LUTFI OTHMAN dan wartawan AZAMIN AMIN. Berikut adalah sedutan wawancara berkenaan.

HARAKAH: Ramai tahu sebab Tun Dr Mahathir MOhamad keluar Umno. Apa pula hujah Tan Sri mengikut jejak Dr Mahathir, apakah sama atau ada alasan lain?

SANUSI JUNID: Sama alasan dengan Mahathir dan ada alasan saya sendiri. Tetapi saya lihat seperti Mahathir lihat, Umno sekarang ini bukan macam Umno yang dulu. Umno yang ditubuhkan pada 1946 dan batal pada 1987 kemudian dihidupkan balik adalah Umno yang sama, tetapi Umno hari ini banyak berubah.

Umno dulu perjuangkan Islam sebagai agama rasmi, bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, konsep raja berpelembagaan dan demokrasi berparlimen. Sekarang kita lihat Islam agama rasmi, tetapi diperkenalkan pula Islam Hadhari. Apa pentingnya Islam Hadhari? Salah satu sebab undi lari dari Umno ialah konsep Islam Hadhari itu, walaupun berjuta ringgit dihabiskan untuknya. Begitu juga dengan kedudukan bahasa Melayu yang semacam terhalang.

Dulu tidak pernah ada orang berani mencabar atau mengkritik hak istimewa orang Melayu yang tercatit dalam Perlembagaan. Ia bukan bermaksud menekan orang bukan Melayu. Ini sekadar melibatkan biasiswa, lesen dan tanah. Daripada inilah yang boleh kita buat macam-macam projek seperti Felda dan Felcra. Dengan hak ini juga kita beri biasiswa dan selari dengan Islam kita wujudkan pula Universiti Islam Antarabangsa (UIA). Malah kewujudan UIA adalah ciptaan yang paling hebat dalam konteks dunia Islam.

Dulu orang tidak berani persoal raja-raja. Kita kalau nak lantik Menteri Besar, kita beri gambaran dahulu kepada raja. Macam Sultan Johor yang sudah tahu siapa akan jadi MB sebelum pilihan Raya, tetapi kenapa tidak kepada raja di Terengganu dan Perlis? Bila kita sendiri tak hormat raja, orang lain pun akan ikut sama.

Banyak yang keliru dalam Umno?

Ya, banyak perkara yang nampak keliru dan tak jelas sekarang. Yang tak faham khususnya generasi muda dalam Umno, kerana tidak ada pendidikan tentang itu. Dulu ada seminar, misalnya saya mengikuti Persidangan Pemuda Umno Kebangsaan di Morib pada 1965, dibentangkan kertas-kertas kerja dan kita dapat tahu darinya.

Ada dua golongan ahli Umno yang tidak bertambah ilmu walaupun dia seorang pandai. Pertama kaum wanita yang kerjanya menghidangkan makanan. Orang sibuk kursus atau berseminar, mereka sibuk dengan masakan. Kalau kita tanya, ada tidak pergi seminar, mereka jawab ada. Tapi mereka ini tak tau apa berlaku dalam Umno.

Kedua, golongan yang masuk dalam Umno, ada lantikan daripada atas. Dia dipilih mungkin sebab keluarga dan lepas dipilih, terus ke pangkat besar. Sekarang ada menteri Umno bagi komen, Umno haram kerana Mahathir. Kedua, Operasi Lalang pun sebab Mahahtir.

Pemecatan Tun Salleh kerana Mahathir. Ini subjek yang cukup popular. Nampaknya orang yang bertanggungjawab memberi penerangan kepada negara dan parti tidak faham hal ini.

Abdullah pun keliru juga nampaknya?

Saya ada dalam Majlis Tertinggi dan Kabinet, malah Dato’ Seri Abdullah juga ada. Apa alasan dia boleh kata Mahathir yang suruh tangkap Operasi Lalang. Tak suruh pun, itu kerja polis. Pemecatan Tun Salleh ditentukan oleh tribunal; jika perlu minta maaf, tribunallah minta maaf bukannya kerajaan.

Sekarang banyak perkara aneh. Macam kes ketuk-ketampi yang didakwa babitkan perempuan China. Terus kita hantar menteri ke negara itu untuk minta maaf. Rupanya perempuan Melayu. Ooo … kalau perempuan Melayu tak payah minta maaflah ya?

Baru-baru ini isu keluar keris. Mana ada orang Cina takut keris Melayu ini. Keris tak ada kuasa apa-apa. Ia hanya simbol.

Orang Cina tak suruh minta maaf pun. Tetapi yang kita pergi minta maaf itu buat apa ? Di mana kewibawaan kita dan kekuatan jiwa pemimpin Umno.

Saya rasa aneh. Sebagai menteri yang cukup lama dalam Kabinet dan bekas Setiausaha Agung Umno, bolehkah saya duduk di situ, walhal saya tahu apa yang jadi dan melihat Dr Mahathir dikata orang?

Kata pada Dr Mahathir pun dengan cara di luar tertib dan adab Melayu. Sedangkan Mahathir pernah melantik orang-orang ini yang terdiri daripada anak kawan dia.

Dia lantik sebab ada perhitungan politik dan kemampuan serta kebolehan seseorang. Lantik bapa sebagai duta, sekarang anak-anak itu yang kutuk dan serang dia sampai tak ada sopan langsung. Dulu salam cium tangan sekarang mengata macam Mahathir ini haiwan!

Ini bukan Umno dulu. Islam pun, Islam lain. Dalam soal bahasa pun kita tidak ada fokus. Soal raja pun sudah tidak ada ketertiban dan adab sopan. Hak keistimewaan orang Melayu pun sudah jadi ‘tak ketahuan’.

Nak tubuhkan suruhanjaya lantik hakim. Apa salah sistem sekarang? Pihak kehakiman yang pilih, beri pada Perdana Menteri yang bawa ke kabinet, dan sembah kepada Agong, dan Agong runding dengan Raja-Raja. Kalau tak setuju, kita ketepikan. Tapi mereka tak tambah. Menolak cadangan itu ada. Tambah mana yang suka, itu tidak ada.

Begitu juga hal lobi. Untuk buat kerja di universiti, kontrak RM500,000, ada orang-orang besar di Putrajaya hantar surat lobi saya. Siapa yang tak lobi? Semua orang lobi. Tetapi setakat mana berkesan lobi itu, itu yang perlu diberi perhatian. Berapa orang yang jadi menteri melobi melalui saya, ramai. Yang nak jadi menteri besar, timbalan menteri. Adakah salah dia melobi? Tak salah melobi.

Begitu juga dengan perniagaan. Ada tokoh politik yang tetapkan syarat nak sekian banyak komisyen beri projek kepada orang berniaga. Kita tak boleh salahkan peniaga. Kita mesti salahkan orang yang minta.

Rasuah pula satu isu. Saya pernah tengok ada tokoh di universiti menentang sungguh rasuah tetapi bila masuk dalam kerajaan, senyap. Tak ada apa-apa pun. Takkan duduk dalam kerajaan lima enam tahun, takkan tak boleh bertindak terhadap orang yang rasuah.

Tapi nak bertindak mesti ada buktilah. Bukan senang nak tangkap orang rasuah. Jangan kerana nak tambah undi, kita kata nak hapus rasuah. Tetapi sekarang tengok apa dah jadi. Ini semua menyebabkan kita naik muak.

Tan Sri tak nampak apa-apa perubahan dalam Umno selepas 8 Mac?

Tun Mahathir tidak mahu lihat Umno hapus. Kecenderungan untuk Umno pupus sudah ada. Tengoklah apa yang dibuat pimpinan Umno selepas pilihan raya lalu, lihat perlantikan menteri, lihat komentar-komentar, seolah-olah tak ambil iktibar. Jika ia berlanjutan, pada 2013, Umno akan pupus. Waktu itu tak usahlah fikir siapa bakal PM.

Ada orang kata Mahathir boleh menyatupadukan semula. Tak usah fikirlah. Tak boleh dah. Orang sudah tak mahu dengar cakap dia. Kita lepas dan biarkan tokoh-tokoh kata kat dia, macam itukah cara nak berdamai dan nak cari kawan?

Kalau dia tunggu dalam Umno dan sampai 2013, maka dia adalah sebahagian daripada kemusnahan Umno dan dia adalah sebahagian daripada pemimpin yang tak mampu pertahankan Umno.

Itu sebab, dia beri syarat. Daripada Abdullah lebih baik orang lain yang jadi PM. Mungkin kita boleh bekerjasama balik. Mungkin orang lain belum ada kepentingan keluarga, kepentingan peribadi.

Perwatakan Abdullah sejak dulu rasanya tidak berubah. Kalau dia lemah, maknanya dia lemah sejak dulu. Soalnya, apakah Mahathir ketika melantiknya sebagai pengganti beliau tidak menyedari kelemahan Abdullah yang cukup ketara itu?

Mahathir sedar akan kesilapannya dan tahu Abdullah lemah tetapi masa itu tidak ada banyak pilihan. Najib masih muda, jadi Mahathir hitungkan kedua-dua mereka adalah ideal.

Mau tak mau Abdullah Timbalan Presiden Umno ketika itu dan imejnya ‘Mr Clean’. Pejabat Mahathir di Yayasan Perdana di Putrajaya, maknanya dia sanggup untuk beri khidmat nasihat atau bantu Abdullah dalam segala hal.

Waktu Mahathir lantik nampak dia baik, bersih. Itu tak salah Mahahtir. Rakyat juga percaya dia ‘Mr Clean’ sehingga menang besar 2004. Masa menang 2004, dia kata faktor dia sahaja tetapi bila kalah 2008, dia kata bukan salah dia seorang pula. Kenapa dia tak mengaku.

Ada pihak beranggapan, berbanding 1999, Umno tidak kalah teruk kali ini. Yang kalah ialah MCA, MIC dan Gerakan sebab banyak kerusi Umno masih menang.

Kalau kita pilih macam itu, memanglah. Dia pergi Perlis dia kata kita menang, betullah itu. Tetapi kalau dia pergi Kedah, Selangor, Perak bolehkah kata dia menang? Begitu juga di Wilayah Persekutuan. Malah di Johor, ada 322,000 undi rosak. Itu semua undi Melayu, campur sikit bukan Melayu.

Waktu taklimat sebelum pilihan raya dalam Majlis Tertinggi Umno, ada laporan kata di Selangor, pembangkang sifar, macam itu juga tentang Perak dan Kedah, malah Kelantan pun cerah untuk ditawan. Dari mana datang sumber ini?

Padahal waktu saya menjadi Menteri Besar Kedah, saya tahu nak kalah tapi akhirnya kita berjaya menang dua pertiga walaupun Parlimen kalah banyak. Jadi saya letak jawatan sebab tak mampu dah, jadi beri peluang orang lain.

Bn kalah hanya hanya kerana undi bukan Melayu. Orang Melayu sendiri sudah tidak undi Umno. Itu yang ramai lihat Umno cukup lemah kepimpinna. Mengenai protes orang India, mulanya mereka hanya marahkan beberapa individu MIC, tetapi disebabkan lemah kepimpinan di atas, menolak BN seluruhnya.

Mungkinkah tindakan Mahathir dan Tan Sri sendiri keluar Umno, bukan menyebabkan Umno akan pulih malah lebih teruk lagi?

Mahathir meletakkan senario 2013 supaya ahli-ahli Umno sedar. Sekarang Mahathir dilihat keluar seorang tetapi tindakannya itu menyebabkan ratusan ribu yang lain kesal dengan kepimpinan yang ada. Bila pilihan raya ke-13, lagi teruklah kalah.

Kenapa tunggu 2013 baru nak berubah. Biarlah berubah dari sekarang. Begitu juga tahun 1969, Tun Razak dan Dato’ Asri daripada PAS sama-sama berjumpa nak selesaikan masalah. Ada berlaku pada waktu sekarang?

Pada tahun 1969, pembangkang tak berapa pandai. Mereka, yakni pembangkang bukan Melayu, sakitkan hati orang Melayu. Buat demonstrasi sana sini. Tapi kali ini, bila menang banyak, mereka cukup berhati-hati. Saya dapat sms daripada mereka yang meminta penyokong bertenang, “jangan keluar rumah, jangan tunjuk kita suka, jangan bagi orang Melayu marah”.

Dia tahu Melayu tidak akan mengamuk selagi tidak ‘provoke’. Apa pasal Cina dan India ceti cukup baik dengan orang Melayu, bagi pinjam duit, jual barang dan beri hutang. Tapi kalau kacau anak dara orang Melayu, berparanglah dia!

Mengapa asyik kata kita menang, tanpa turun ke bawah, dengar masalah rakyat. Mereka tak faham budaya orang Melayu sebab guna teori Tingkat 4 JPM.

Mahathir mendakwa Umno kini jadi parti Abdullah, semua orang takut kepadanya, walhal watak Abdulllah sebenarnya bukanlah begitu keras. Yang nampak keras adalah watak Mahathir sendiri.

Saya rasa ada baiknya sistem Mahathir. Bila orang lihat dia keras, yang keras itu dia. Manakala Abdullah, dia tidak bergerak seorang. Dia ada anak dan dia ada menantunya. Kalau dia lembut tapi anak menantu keras macam mana? Jadi ramai orang marah pada Pak Lah kerana menantunya.

Di Putrajaya, berapa ramai pegawai kerajaan yang marah tetapi mereka tak tunjuk. Semuanya senyum macam Abdullah. Peranan dan pengaruh pegawai kerajaan tak boleh buat main. Pegawai kerajaan juga faktor penting dalam kekuatan Umno.

Tempoh empat tahun sudah cukup untuk Tingkat 4 ini merosakkan kekuatan Umno selama ini. Mungkin Abdullah tak tahu, tapi itu semua di bawah dia.

Isunya, apakah dalam MT Umno dan Kabinet tiada suara yang berani menegur walaupun mereka mengetahui pengaruh Tingkat 4 boleh menjahanamkan BN?

Saya rasa tidak ada. Sebabnya orang beranggapan Tingkat 4 itu genius dan cerdik, lulusan Oxford, Cambridge dan Harvard. Seolah-olah merasakan wahyu datang daripada mereka.

Sepatutnya kena dengar di kampung, Kemas kata apa, polis kata apa, military kata apa, pegawai kerajaan kata apa. Kita kena dengar semua ini. Kita ada cukup ‘feedback’ agensi. Tapi kita tak nak dengar. Kalau semua orang kemukakan fakta yang benar tapi kita buat tindakan salah maknanya ada orang lain yang jadi penasihatnya.

Masing-masing fikir jawatan. Yang jadi menteri kena pertahankan kuasa. Ada masalah displin pun boleh jadi menteri. Kalau ada tokoh rasuah, dia tak berani nak bersuara malah dia akan maki-maki pula Mahathir. Di peringkat bahagian juga ada yang lawan sesama sendiri.

Mungkin ahli Umno menunggu untuk buat perubahan dalam pemilihan parti akhir tahun ini.

Saya rasa tidak akan ada perubahan dalam parti. Ketua-ketua bahagian memang dibawa bertemu. Ada yang kena ancam. Dalam kerajaan banyak kemudahan boleh dapat jika sokong orang di atas.

Silap-silap, pada perhimpunan nanti, tidak ada yang berani mengusulkan Pak Lah letak jawatan malah suruh kekal terus jadi Presiden Umno. Itulah yang membuatkan Mahathir terpaksa bertindak sebegitu rupa supaya sampai mesej perubahan.

Adakah mesej itu sampai di peringkat bawahan?

Inilah Harakah yang kena beritahu kepada semua, itu sebab Harakah kena tolong Umno (ketawa).

Adakah Tan Sri juga akan masuk kembali pada Umno setelah Abdullah letak jawatan?

Insya-Allah tetapi tidaklah automatik. Masuk kembali Umno kita kena minta. Saya tidak ada hak, itu terserah pimpinan baru. Dan saya tak mahu ajak keluar Umno, terpulanglah.

Tindakan keluar Umno boleh betulkan keadaan?

Kita tak boleh berubah kalau kita masih di situ, jadi kita keluarlah. Jadi bila orang tanya, kita jelaskanlah. Cuma kesempatan itu terbataslah. Harapkan Harakah dapat jelaskan (ketawa). Ini akhbar pertama ‘interview’ saya setelah keluar Umno.

Mengimbau keputusan pilihan raya 1999, mengapa Tan Sri berundur dari jawatan Menteri Besar sedangkan Umno masih menang dua pertiga di Kedah?

Jadi menteri atau menteri besar bukan payah sangat, Kalau Perdana Menteri nak saya jadi menteri, jadilah. Kita pakai ‘bush jaket’ yang baru. oklah. Kita ada ‘civil service’ yang bagus malah terbaik di dunia.

Sekarang imej Melayu cukup busuk. Jadi hakim pun, hakim tak berguna, perempuan kita macam Suffiah, terpelajar tapi jadi pelacur. Jadi menteri pun dikatakan rasuah.

Keputusan di Kedah ketika itu tidaklah seburuk mana tetapi Parlimen Umno kalah banyak. Adalah tidak adil saya tunggu, jadi saya letak jawatan. Lebih baik serah pada orang lain. Orang yang dah melalui kekalahan walaupun tidak seteruk sekarang lebih baiklah berundur, selayaknya dia berhenti. Jadi ikutlah cara saya.

Sekarang mana ada isu mata lebam Anwar lagi, tetapi kerana perpecahan di kalangan orang India serta Hindraf, perpecahan orang Cina terhadap MCA, di Pulau Pinang isu Patrick Lim, juga merebak perasaan marah kakitangan awam orang terhadap penyapu di Selangor. Yang menyeluruh ialah faktor orang meluat pada Tingkat 4. Campur ini semua kita kalah.

Saya juga nampak ada kecenderungan Abdullah untuk menunjukkan kepada pihak luar bahawa kita berubah.

Sedangkan PAS tidak pernah berubah, dari dulu sampai sekarang. Hanya yang berubah ialah pemimpin dan ‘style’ pemimpinnya saja. PAS masih berpandukan pada al-Quran dan Hadis itu jugalah, tidak berubah. Dulu pun Mat Sabu itu juga, sekarang Mat Sabu itu juga. Dan PAS menang sebab Umno dah berubah. Bukan saja pemimpinnya berubah, Umno juga turut berubah.

Tunku Abdul Rahman, bila orang tak mahu padanya, dia berhenti. Dato’ Onn tahu orang tak mahu dia, dia berhenti. Seluruh lima buah negeri dan Wilayah Persekutauan dan Negeri Sembilan hampir kalah dan di Johor ada undi rosak 322,000. Adakah ini masih tidak ada signal lagi?

Mungkin pengundi bukan Melayu berubah kepada BN balik nanti?

Undi India mungkin berubah tapi bergantung pula sikap kerajaan Pakatan Rakyat. Cina lebih terkesan dengan faktor kepimpinan Umno dan sensitif kepada ekonomi. Umpamanya dalam isu koridor, semua ada cerita pertanian. Bila saya tanya para pegawai pun tak tahu. EPU pun tak tahu.

Kita hilang Batu Putih sedangkan Wilayah Pembangunan Iskandar lebih teruk daripada itu. Kita dengan Singapura sudah banyak kali kalah, misalnya isu Jambatan Bengkok, air, WPI dan Batu Putih.

Tujuan bina jambatan supaya kapal kita boleh lalu ke Laut Cina Selatan tanpa melalui pelabuhan Singapura. Ada orang kata bila Abdullah tak ada nanti, kita boleh buat jambatan itu. Tak mungkin. Sebab syarikat keretapi laju nanti akan guna causeway dan akan tambak lagi. Takkan masa akan datang kita nak korek untuk buat jambatan. Kita tak tahu berapa lama jaminan tambak itu tak boleh dikorek.

Tan Sri sebut Dato’ Seri Anwar Ibrahim bukan faktor utama lagi, tapi kini ramai bercakap tentang peluangnya untuk menjadi perdana menteri, misalnya melalui kes lompat parti.

Saya rasa Anwar akan relevan jika Abdullah masih ada di situ. Kalau Abdullah tak ada, barang kali peluang Anwar tiada. Maknanya, bukan Mahathir yang bantu Anwar seperti yang dikatakan akhbar NST. Jika Abdullah masih di situ, Anwar akan ambil alih pada 2013 dan dia akan capai ke situ.

Itu sebab mereka semua mahu Pak Lah. Anwar tak suruh Pak Lah berhenti. Tidak ada undi tak percaya dalam Parlimen. Memang mereka kata Pak Lah lemah tapi pembangkang tak suruh beliau berhenti.

Kalau dia tak berhenti, kita tak tahu berapa lagi orang yang tinggal dalam Umno. Mahahtir keluar, orang harap sesuatu akan berlaku. Mahathir keluar dan minta Abdullah berhenti untuk selamatkan Umno, bukan beri laluan kepada Anwar. Apa pun segalanya terbuka untuk pelbagai kemungkinan.

Jangan Abdullah fikir tak perlu bimbang terhadap Najib sebab Najib ada saingan Tan Sri Muhyidin Yasin. dengan Najib. Abdullah mungkin fikir tak perlu bimbang hal Anwar kerana masalahnya dengan Mahathir. Jangan andaikan Tengku Razaleigh pula Dr Mahathir tak boleh terima. Semua andaian kita kena jaga.

Tapi, akhirnya yang menentukan ialah Allah SWT. Orang yang mula-mula teringin nak jadi PM ialah Dato’ Onn tetapi tidak dalam ketentuan Allah, begitu juga yang lain-lain seperti Tun Ismail, Musa Hitam, Ghafar Baba, semua tidak berpeluang jadi PM. Malah Tunku pun tidak pernah terfikir untuk jadi PM sebelum dipelawa Tun Razak.

Mengenai Abdullah, saya tidak ada apa-apa hal peribadi dengannya. Walaupun Abdullah awan saya tetapi dalam hidup kita mesti pentingkan prinsip. Saya tengok orang Melayu banyak rosak sebab kita pentingkan kawan daripada menyokong prinsip.

Orang yang sedar ada kesilapan dalam Umno mesti cuba betulkan kesilapan itu. Abdullah memang nak lawan Mahathir, dia mahu berbeza dengan Mahathir. Kalau dulu Mahahtir tidak mahu jumpa ketua-ketua pelbagai agama, Abdullah mahu jumpa. Dulu Mahathir marahkan Australia, dia pula bercuti di sana. Dengan Amerika dia buat baik juga. Dia bagi award kepada pegawai kerajaan British di Malaya dulu. Mahathir buat jambatan, dia batalkan.

Apa pun perancangan kita, akhir kalimah semua ditentukan Allah. Saya mendoakan semoga semuanya selamat, bangsa melayu selamat, umat Islam dan tanahair kita selamat.

from: harakahdaily.net

Leave a comment »

CheDet quits UMNO

Pengumuman Keluar Dari UMNO

Hari ini, Mei 19, 2008 saya mengumumkan keputusan saya untuk keluar daripada UMNO. Isteri saya turut bersama.

Keputusan ini dibuat kerana UMNO yang ada sekarang bukan lagi UMNO yang ditubuh 62 tahun dahulu yang berjuang untuk bangsa Melayu, Agama Islam dan Negara Malaysia (Malaya); UMNO yang menggagalkan Malayan Union, memperjuangkan kemerdekaan Malaya dan Malaysia dan membangunkan Malaysia sehingga menjadi Negara yang termaju di antara Negara membangun di dunia.

UMNO yang ada sekarang hanya wujud untuk menyokong Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi, keluarganya dan tindakan serta dasar yang tidak secocok dengan kepentingan bangsa, agama dan negara.

Kepimpinan Dato Seri Abdullah jelas membawa kekalahan dan bencana kepada Barisan Nasional, UMNO, MCA, MIC, Gerakan dan PPP. Kemenangan UMNO di Sabah dan BN di Sarawak bukan kerana kepimpinan Dato Seri Abdullah.

Saya akan jelas satu persatu dasar-dasar dan tindakan Dato Seri Abdullah yang menjadikan Kerajaan pimpinannya dan parti BN dibenci oleh ahli-ahli parti komponen sendiri.

Walaupun sebelum perisytiharan ini saya adalah ahli UMNO tetapi sebenarnya selepas saya letak jawatan sebagai Perdana Menteri saya tidak dilayan sebagai ahli UMNO.

Saya tidak dibenarkan berjumpa ahli UMNO dan ahli UMNO tidak dibenarkan hadir apa-apa perhimpunan di mana saya dijemput sebagai jurucakap atau penyampai ucapan.

Menteri-Menteri yang dahulu berada dalam Kabinet saya tidak dibenarkan atau tidak berani atau tidak mahu jumpa saya lagi.

Jemputan oleh UMNO dan bukan UMNO kepada saya diarah ditarik balik oleh Mneteri Besar dan Polis.

from: chedet.com

Leave a comment »

Dr M’s journey in UMNO

Tuesday May 20, 2008

Tun Dr Mahathir Mohamad’s journey in Umno

1946 – Joined Umno

1965-1969 – Member, Umno Supreme Council

New boss: Dr Mahathir visiting Penang soon after becoming Prime Minister. His motto then was ‘Bersih, Cekap, Amanah’ (Clean, Efficient and Trustworthy).

September 1969 – Expelled from Umno for disciplinary reasons. Re-admitted on March 7, 1972.

June 1972 – Elected a member of the Umno Supreme Council with the highest number of votes. Lost in the election for an Umno Vice-President post.

June 1975 – Umno Vice-President

1977 – Acting Chairman, Umno Liaison Committee, Malacca

May 1978 – Chairman, Perak Umno Liaison Committee

September 1978 – Umno Deputy President

June 1981 – Umno President

July 17, 1987 – Umno Political Bureau Chairman

Feb 16, 1988 – Pro-tem President of Umno Baru after Umno is declared an illegal society on Feb 4, 1988. Dr Mahathir’s membership number is 001 as he is first party member of Umno Baru.

December 1993 – Kelantan Umno Chairman. Chairman, Politics and Constitution Committees of the Supreme Council.

June 22, 2002 – Announced his intention to resign from all political and Government post at the final day of the 56th Umno assembly. Appeals from Umno Supreme Council members for him to stay on.

Oct 31, 2003 – Retired as PM and Umno president after 22 years.

September 2006 – Fails in bid to be an Umno delegate for the Umno general assembly coming in ninth out of 15 contestants in the Kubang Pasu division.

May 19, 2008 – Quits Umno

Leave a comment »

Operasi Lalang

Eksklusif: Operasi Lalang dari kacamata Sanusi Junid Cetak E-mail
Oleh Helme Hanafi
Selasa, 06 Mei 2008

“Dosa seperti bintang di langit, lebih bercahaya dari gelapnya malam,”.

[ Tonton 4 minit video ] SAYA tidak ingat dari drama Shakespeare yang manakah petikan itu di ambil, tetapi yang ingin disampaikan adalah satu kesilapan diingati lebih dari seribu budi yang ditabur. Setidak-tidaknya bila mengenang legasi Tun Dr Mahathir Mohamad.

Sepanjang 22 tahun Dr Mahathir memerintah negara, ada ribuan kebaikan yang dilakukannya. Namun yang dipilih untuk dikenang hari ini adalah beberapa kekhilafannya (pada sesetengah pihak) dan salah satunya adalah Operasi Lalang.

Operasi Lalang versi Wikipedia

WIKIPEDIA menjelaskan Operasi Lalang atau Weeding Operation; dilancarkan pada 27 Oktober 1987 oleh polis Malaysia / Kementerian Dalam Negeri bagi menangkap mereka yang mengeruhkan suasana politik 1987.Nasib baik hujan lebat semasa perhimpunan

Dalam Operasi Lalang ini, 106 ahli politik terutama parti pembangkang ditahan di bawah ISA dan pembatalan dua akhabar harian berlesen, The Star dan Sin Chew Jit Poh serta dua akhbar mingguan, The Sunday Star dan Watan.

Ada banyak versi mengapa ianya berlaku, dan versi popular adalah berkaitan dengan isu-isu sensitif yang dimainkan oleh surat khabar Cina dan dibalas dengan surat khabar Melayu antaranya adalah kenyataan orang besar MCA waktu itu, Lee Kim Sai yang mengatakan ‘Melayu pun pendatang’. Hak keistimewaan Bumiputera dipertikaikan semula.

Menurut Wikipedia, Anwar Ibrahim selaku Menteri Pendidikan ketika itu mahu melancarkan perhimpunan rasaksa (500,000) di Kuala Lumpur bagi menyambut ulang tahun UMNO ke-41.

Dato Zaman Khan selaku Pengarah Keselamatan Dalam Negeri tidak senang dengan perhimpunan yang dirancang oleh UMNO itu.

Siaran waktu pagi, Dato Zaman Khan mengumumkan di radio akan kejadian ‘huru-hara’ di Jalan Chow Kit di mana Prebet Adam dari Kem Tentera Ulu Kinta telah membunuih dua orang Cina dengan senjata rifle M16.

Berikutan itu, perhimpunan raksasa telah dibatalkan Tun Dr Mahathir Mohamad selaku Menteri Dalam Negeri.

Operasi Lalang versi Sanusi

ITU versi Wikipedia, namun ketika menemui Tan Sri Sanusi Junid baru-baru ini, KLpos.com diberkan versi lain, dan kata Sanusi, Operasi Lalang ialah operasi polis untuk menahan kita (UMNO) dari mengadakan rapat raksasa di Stadium Merdeka.

“Waktu itu orang ramai hendak datang dari seluruh negara sehingga ada yang kata akan mencecah satu juta orang,” katanya.

Menurutnya, beliau memang mahukan rapat raksasa tersebut diadakan. Tetapi, “Polis datang untuk menahan kita (UMNO) dari mengadakan rapat raksasa itu. Ada pegawai polis waktu itu yang saya kenal, kata kepada saya, kalau awak buat juga, polis tidak setuju, polis akan tangkap awak,”

“Saya pun hendak ditangkap, kerana apa? Kerana saya pengerusi yang pergi kempen satu Malaysia untuk diadakan rapat raksasa. Saya hendak rapat raksasa, tapi bila polis suruh batalkan, saya batalkan.”

“Tiba-tiba polis tengok, bukan saya saja hendak buat rapat raksasa, tapi ada pihak lain pun hendak sama, dan mereka hendak buat kacau, jadi waktu itu polis tangkap.

“Semasa itu polis yang buat keputusan untuk menjaga keamanan negara. Mungkin ada seorang dua yang tersilap tangkap, kemudiannya dilepaskan.

Kenapa mahu rapat raksasa?

“Itu bukan kerja kita. Dan satu soalan yang kita kena tanya juga, kenapa waktu itu kita hendak buat rapat raksasa? Kerana waktu itu kita hendak menjaga kepentingan UMNO, untuk menjaga kekuatan orang Melayu. Bagi membuktikan Melayu itu bersatu.

Perhimpunn di Stadium TPCA sebelum Operasi Lalang

“Apa perlu rapat itu kerana sebelum itu ada usaha untuk memindahkan kuasa orang yang hendak minta kerakyatan daripada Menteri Dalam Negeri (ketika itu Dr Mahathir Mohamad) kepada Mahkamah.

“Kerana sekarang ini Menteri Dalam Negeri yang memutuskan orang ini jadi rakyat, orang ini tidak jadi rakyat. Itu hak dalam perlembagaan. Menteri Dalam Negeri yang melaksanakan.” Katanya.

Dan pada Sanusi, beliau perlu menjelaskan semua ini, termasuk mengenai Operasi Lalang kerana, “Jadi kalau saya tidak jawab, tidak ada orang lain mahu jawab,”.

Pengajaran dari Operasi Lalang

OPERASI Lalang ini menimbulkan kontroversi kerana mereka yang ‘bersalah’ terlepas. Sebaliknya pemimpin pembangkang yang berada di tepi ‘arus’ telah ditangkap dan dipenjarakan di Kem Tahan Kamunting Taiping selama 2 tahun atau lebih.

Dari 106 yang ditahan, 40 orang terpaksa merengkok di Kem Tahanan di Kamunting selama dua tahun, dan kebanyakkan mereka adalah pemimpin pembangkang.

Saya (penulis) kira di sinilah punca mengapa Operasi Lalang yang dilaksanakan atas tujuan keselamatan, yang baik, tetapi dianggap satu operasi politik, yang buruk, untuk melemahkan pembangkang.

Sebuah ketidakadilan. Yang dibenarkan berlaku, biarpun puluhan tahun lalu, akan terus dikenang sebagai ketidakadilan. Dan Dr Mahathir, Perdana Menteri dan juga Menteri Dalam Negeri sewaktu Operasi Lalang diadakan, adalah individu yang menandatangani perintah tahanan, perlu menanggungnya, bersendirian atau berkumpulan.

Semoga Abdullah, dan mereka yang berkuasa, belajar dari titik hitam ini. [ Tonton 4 minit video ]

Kredit gambar: Wikipedia dan arkib KLpos.com

from: KLPOS

Leave a comment »

"MMMM ditubuhkan kerana Umno gagal" Nik Aziz

Nota: Yes. Everybody knows that it is rethorics, or could also be a cheap publicity like the cheap BANANA.



Oleh Bernama
Selasa, 06 Mei 2008

KB: Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata pembentukan Majlis Muafakat Melayu Malaysia (MMMM) di Johor adalah satu tanda bahawa Umno gagal dalam mempertahankan kedaulatan Melayu dan agama Islam.

“Umno sudah gagal jaga Melayu, tidak boleh diharap…agama gagal, Melayu pun tak jadi, sehingga terpaksa mengadakan kongres,” katanya selepas menutup Kempen Kesedaran Penyakit Kanser Untuk Kaum Wanita di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas penganjuran Kongres Permuafakatan Melayu yang berakhir di Johor Baharu semalam yang sebulat suara bersetuju menubuhkan sekretariat tetap dikenali Majlis Muafakat Melayu Malaysia (MMMM) bagi memantau, mempertahankan dan melaksanakan semua tuntutan berkaitan kedaulatan Melayu.

from: Bernama, http://klpos.com/v2/index.php?option=com_content&task=view&id=1244&Itemid=0

Leave a comment »

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.